21 Şubat 2009 Cumartesi

agam ben yedirerem kebabeeey

yılmaz güney'in filmlerinin en sevdiğim yanı, güneydoğu insanını şivesiz konuşturmasıydı. ne oranın şivesine gıcığım var, ne de istanbul şivesi diye tam bir göt kılı gibi kıvırırım. efendim derdim, güneydoğu şivesini abartan, 19.yy'den kalma ikinci sınıf psikolojik ezme ve inkar etme taktiği olan, varsayılan kötünün mübalağlı taklididir. bir yandan varsayılan kötüyle empati kurup anoloji yaratmak; bir yandan da ebedi iyinin parasempatik reflekslerine ara gaz çektirmektir.

misal bir mahmut tuncer, "yealaaean söğleğenin ninesi olsin mi?" dediğinde, adamın suratına suratına tüpüresim geliyor. tükürmek demiyorum bakın, tüpürmek!! böyle tüp diye sıçraya sıçraya, filmlerde gördüğümüz kocasını kerhanede basmış ev kadını tüpürüşü.

1 yorum:

Adsız dedi ki...

yaşa sen agamemnon. zaten dikkat ederseniz sistemle uyumlu görsel malzemelerin hemen hepsinde abartılı doğu şivesiyle konuşanlar potansiyel suçlu, hain, dönek, anasını bacısını peşkeş çekmekten imtina etmeyen muhteşem bir godoş imajıyla sunulur takip eden kitleye. fakat aynı zamanda "siz de bizdensiniz hadi yaşadınız" altmetni içerdiğine inandığım, o boktan güruhun içine serpiştirilmiş yine doğu şivesiyle konuşan, onları ehlileştiren bir herif de mutlak surette bulundurulur o dizide, filmde ya da her ne boksa onda. kurtlar vadisi ırak'ta da (izledim abi ne yalan söyleyim) intihar bombacılarına, gazeteci doğrayıp videoya çeken marjinal islamcılara alternatif olarak sunulan sakin, efendi, babacan bir tarikat şeyhi vardı, o hesap işte. ulan ötekileştir ötekileştir, itin gurdun g.tüne itele, zikredilmemiş bir sınıflandırma ile kendini üst'e, sana benzemeyeni alt'a konumlandır, sonra kardeşiz biz ha? nah. "benim de kürt arkadaşlarım var", "alevi komşumun külüne muhtacım" ya da "ermeni kadınlarla sevişmiyor değilim" besmelesiyle lafa girip akabinde ötekileştirdiği kitleye ana bacı kayan "genç bakış-episode selçuk üniversitesi" katılımcılarından zerrece fark göremiyorum bunlarda.

kürtlerin haklarını savunurken "kürt değilim ama" diyerek söze başlama mecburiyetini bana sağlayan faşizme lanet ederek sözlerimi bitiriveriyorum. loo loo mehsuuun

mendil for corvette...