4 Haziran 2009 Perşembe

kamasutra mı, kasatura mı: türkiye pop müziği ve son dönem trendleri

şimdi her bilimsel makale gibi, anlamsız bir söz öbeği - iki nokta üst üste - ardından saadete gelme olayını yaptım. bunu yaptım ki, bilimsel ve entelektüel kimliğime saygı duyun. en azından bunu, bbg evinde 05-murat'a gösterilen saygının benzerini isteyen eray gibi istiyorum. herkesin de çok iyi bileceği gibi, 05-murat evden çıktıkan sonra otorite boşluğu olmuş, eray ve melih arasında yaşanan taht kavgaları arasında kaynayıp, silik tipli, uzun saçlı, sivilce lekeli zeki isimli şahıs ilk 3'e girmişti. zeki gibiler olduğu sürece, çok korkarım bu hayattan. sinsi zeki. etliye sütlüye karışmadan finale kadar geldin. sinsi!!! ya senin olayın ne ya? hadi anladık, murat babacan, melih p.ç, eray'a da anlamadığım bir şekilde filozof denmiş, pezemenk sanki varoluş problemine kafa yormuş da filozof amorum. söylesene; bir descartes, bir sartre, bir locke, rahmetliler katılır mıydı bbg'ye? neyse eray'ın bile iyi kötü özelliği var, senin olayın ne zeki? uzun saçlılığın ekmeğini yedin.

ulan bana da bbg programındaki karakterleri bilmiyorum ayağı yapmasın kimse arkadaş. dönemin en ünlü entelektüelleri bile bu programı izledi. orhan pamuk bile, "abi yaa, eray iyi de ben melih'i tutuyorum" demişti. sen mi izlemeyeceksin? bırak allasen.

neyse, konumuzu dağıtmayalım.

bir kere türkiye pop müziği diyince 90 sonrası aklınıza gelsin. fikret kızılok, cem karaca, barış manço vs. 70'lere dair ne varsa bunları işin içine katmadan, postmodern popüler kültür yani. başlangıç noktamızın yonca evcimik, hakan peker, ozon orhon ve sonrası olduğunu belirteyim. ayrıca ozon orhon'un da babası ne pis bir karaktermiş ki, ağzında yiyecekle nüfus müdürlüğüne gitmiş. "ozan orhan" olması gereken ismi, poğaça yerken "ozon orhon momur bey, poço yen mi, sucok sucok.." zikretmiş olsa gerek.

son dönem pop müziği:

1. kurgusal romantik: en önemli temsilcileri, funda arar, ziynet sali falandır. kral tv'den biraz daha örnek toplamam gerekecek. bu topraklarda hiç kimsenin yaşayamacağı aşklar üzerine kuruludur şarkıları. daha bir batı romantizmi etkisini gösterir. yoğusa bu topraklarda kimse eski sevgilisine 5 çayına neyim gitmez. skerler lan adamı. hee, bu ülke gerçekliğinden uzak, çok afaki şarkılar bunlar. yozgat, burdur, kırşehir gibi şehirlerin varlığını unutmuş söz yazarlarının eserleridir bunlar.

2. hayvan gibi, öküz gibi, ayı gibi: ismail yk ve cankan tabiki de. lümpenlik, varoşluk üstlerinden akar. şimdi kadın arkadaşlardan özür diliyorum, onların gözüyle anlatmak istiyorum bu ikili ilişki mevzunu. efendim "karı tavlama" olayını arabayla, bardan kaldırmayla falan yapar bunlar. gerçi şarkılarında geçen karılar da, varoştaki sahte sarışın, aşırı taşlanmış kot pantalon kızları. en azından, fikriyat bu ülke gerçekliğine uygun. milyonlarca zibidi, liseli bebe; altına mavi ışık veren arabalara biniyor. her türlü modifikasyonu anlarım da, arabanın altına mavi ışık verince, gezgin kerhanaden başka bir şeye benzemiyor. konu y.rrak gibiler olunca ben de ağzımı bozdum, bacım afedersin.

3. neşeli arabesk: yalın, kenan doğulu falan. bunlar da gerçek değil bir kere. sen köppek gibi sev, sözlerde bunu belirt, yaldır yuldur oynaya oynaya şarkı söyle. ayrıca, bu adamların sevdiği kızların aileleri, abileri gibi yokmuş gibi davranırlar. hatunlar tek başına yaşıyordur evde, ev sahibi aynı apartmanda falan. lan get ya! lan bi get! eve gizli gizli gelen, akşam ezanı okununca kızı evine bırakan kenan doğulu imgesini skeyim. ama hiç bunlardan bahsedilmez...

4. ibrahim erkal - burhan çaçan romantizmi: bunlar son dönemde albüm çıkarmasa da, temsilcileri bir sürü var. kral tv' yi açın, her an denk gelebilirsiniz bu kirli sakallı, isimleri yöresel-oryantal isimli gençlere. birader, ben işte bunlara hastayım. nefissiniz ulan. bu kadar gerçekçi, bu kadar naif adamlar olamaz. bir kere, olayın farkındalar. o kız atölyede çalışıyor, akşam evde olmaz zorunda, zorba bir babası var. en önemli olayları da kızla değil, babasıyla geçer zaten. hareketli şarkılarının klipleri genelde, hızlı çekimde gösterilen babadan kaçan damat adayı iken, slow parçaları dağa bayıra bağırırlar.

5. cover manyağı/ arakçı genç tipler: haluk levent bu ülkenin en iyi rockçısıdır efendim. ciddiyim bu hususta. değilim lan, durun kapatmayın. ama sonradan her yerden pırtlayan ve bilhassa ankara-kızılay / istanbul-kadıköy-istiklal menşeili bu grupları toplayıp bir yerde tokatlayarak bayıltasım var. bela mısınız olm? hele bir emre aydın var ki, zaten tip olarak kejman'a benziyor, halı sahada falan denk gelsem direkman çift dalcam aşil tendonuna. ne bir özgünlük, ne bir sanatsal özellik; bir bok yoktur bunların şarkılarında.

1 yorum:

ceketli ali dayi dedi ki...

Sana geçende söylediğim, senin de he he diyip geçtiğin şeyi tekrarlıyorum: Eğer arda turan karşımıza futbolcu olarak çıkmasaydı yusuf güney olarak çıkardı. keza yusuf güney'i de en başta futbolcu olarak tanısaydık, arda turan olurdu. Siz şu saatten sonra bunları birbirine benzetemiyorsunuz, biliyorum. Ben yusuf güney'i maç sonrası beyanat verirken düşündüm; arda'yı da rafet el roman ile beraber şarkı söylerken.
inanılmaz bir şey.